25/09/2013
Ο καλλιτέχνης δεν είναι κάτι το «ξεχωριστό». Συνέντευξη των ΦΥΤΑ στη J, από την Οµάδα της AB4 AGORA
Ο Φ78 και ο Φ89 κάνουν μουσική, αναζητώντας τρόπους να παντρέψουν λέξεις και ήχους έξω από κλισέ φόρμες.
Είναι ο Φ78 και ο Φ89. Κάνουν μουσική, ή καλύτερα, κάνουν τέχνη. Τα ονόματά τους δεν τα αποκαλύπτουν και δεν αναφέρονται πουθενά στα site όπου διακινούν ελεύθερα τη μουσική τους. Ο Φ78 λέει πως είναι επηρεασμένοι από την avant garde μουσική σκηνή των αρχών της δεκαετίας του 1980 και πως τους αρέσει η Έφη Θώδη, ο Φ89 πως εμπνέονται «από τις ασιατικές κουζίνες και τη γκαρνταρόμπα της Χάριτος Αλεξίου». Και συμπληρώνει πως τους αρέσουν τα σύμφωνα στο τέλος των λέξεων «όταν εμφανίζονται καταλάθος». Οι δουλειές τους έχουν απρόσμενους τίτλους, στίχους και ήχους.
Πρωτοεμφανίστηκαν το 2012 με ένα EP που είχε το όνομα Φύκος. Ακολούθησαν τα Άνθη, τα Φυτά Τηγανητά και τα συνεργατικά Βρέφη Σαλάτας. Τα ΦΥΤΑ, λίγο πριν το «ΦΥΤΑ BIANELLA: 20 χρόνια Φύκος» ανοίξει την πρώτη εβδομάδα της 4ης Μπιενάλε της Αθήνας 2013 AGORA, μας συστήνουν το κοινωνικό/πολιτικό/ψυχαναλυτικό/μουσικό project τους.
J: Ξεκινάω με κλισέ. Γιατί ΦΥΤΑ; Διαβάζοντας συνεντεύξεις σας, σκέφτηκα πως το ΦΥΤΑ είναι το ανάποδό του: Tα Φ. Εσείς πώς το διαλέξατε;
Φ89: Αν και γενικά μισούμε τα «ποδανά», γιατί έχουν κακές συνδέσεις με καγκουρίαση, ομολογούμε ότι ΤΑΦΗ ακούγεται σούπερ, δεν το είχαμε σκεφτεί ποτέ, αλλά clearly, αυτή ήταν η ασυνείδητη μας πρόθεση.
Φ78: Βασικά, η αρχική μας πρόθεση ήταν να πούμε την ιστορία του κόσμου από τη μεριά των φυτών, μια οπτική γωνία παραγνωρισμένη. Αλλά, τελικά, είπαμε άλλα. Αλλά πιο τελικά, το κάναμε κι αυτό με την ιστορία, λέγεται ΤΖΕΝΕΣΙΣ και θα αποτελεί κομμάτι της Bianella.
J: Να συμπεράνω πως η μουσική δεν είναι το κύριο χαρακτηριστικό της ταυτότητάς των ΦΥΤΑ;
Φ89: Εμένα είναι η μουσική το βασικό μου κίνητρο για να συμμετέχω στα ΦΥΤΑ.
Φ78: Ένας από τους βασικούς λόγους ήταν η επιθυμία μας να αποδείξουμε ότι ο Φ89 μπορεί να κάνει, όντως, μουσική. Εφόσον μπορεί αυτός, τότε μπορούν όλοι. Είναι ξεκάθαρα μια πολιτική απόφαση, εκδημοκρατισμός της τέχνης. Μέσα από αυτή τη διαδικασία, κατάφερα κι εγώ να αποτάξω τις κακές γνώσεις των ωδείων.
Φ89: Απεταξάμην!
Φ78: Πάντως, σε διάφορες περιόδους του μουσικού underground, το ποστ-πανκ είναι μάλλον πολύ καλό παράδειγμα, σχήματα δημιουργούνταν μέσα από σχολές καλών τεχνών. Κατά τη γνώμη μου, τα πιο ενδιαφέροντα κιόλας. Αυτό το φαινόμενο έχει περιοριστεί, και είναι κρίμα. Θα ήταν ωραίο περισσότεροι visual artists να έκαναν μπάντες, γιατί με τους μουσικούς, ειδικά στην Ελλάδα, μας έχει φάει η βαρεμάρα.
J: Διάλεξα μερικές λέξεις που βρήκα διαβάζοντας το πώς παρουσιάζουν τη δουλειά σας και θα ήθελα ένα σχόλιο. Για παράδειγμα: με σουρρεαλιστικούς και "ασυνάρτητους" στίχους. Τι λέτε;
Φ89: Ποιος τα λέει αυτά; Κοίταξε, η αλήθεια είναι ότι βασίζουμε μεγάλο κομμάτι της ποίησης μας στην εξερεύνηση της λεκτικής σωματικότητας. Για παράδειγμα, μεγάλο κομμάτι της δουλειάς μας εξερευνά τη στομαχική και εντερική ποίηση. Αυτό δεν είναι απαραίτητα ασυνάρτητο, καθότι τα σώματα έχουν σημασίες και εσωτερική συνοχή. Με έναν τρόπο, κάνουμε υλικό ρεαλισμό, δηλαδή. Αλλά κυρίως όχι.
Φ78: Να προσθέσω εδώ ότι έκανα ένα «search» της φρασης με «σουρρεαλιστικούς και ασυνάρτητουςστιχους» στο Google και ,εκτός από τη δική μας συνέντευξη, βγήκε και ένα «review» της Θεοδοσίας Τσάτσου, σημαντικής μετά-επιρροής.
J: ΤοGoogle με προδίδει. Δεύτερη περιγραφή: Πειραματικοί και ηλεκτρονικοί ήχοι. Περιγράφεται ο ήχος σας;
Φ78: Κάτω από το πειραματικός μπαίνει ότι να’ ναι, είναι λίγο «μπάτε σκύλοι αλέστε». Πολύ συχνά αυτά για τα οποία δεν υπάρχει «discourse», όπως οι λεπτές γραμμές μεταξύ spoken word, ποίησης, περφόρμανς και μουσικής, καταλήγουν εκεί, στο πειραματικό. Αλλά, παρακαλώ, προς Θεού, μην μας βάζετε στο ίδιο καζάνι μ' αυτούς που κάνουν νόιζ. Με πιάνει ναυτία.
Φ89: Αυτό το κενό στο «discourse» που περιγράφει o Φ7, ήταν και ένα από τα βασικά μας κίνητρα για να ξεκινήσουμε τα ΦΥΤΑ. Δηλαδή, γιατί να υπάρχει αυτό το κενό, ας προσπαθήσουμε να κάνουμε κάτι που να έχει κείμενο και ήχους, ας βρούμε κάποιους τρόπους να εξερευνήσουμε αυτό το μέσο, λίγο έξω από τις πιο κλισέ φόρμες.
Φ78:Γουάου, πολύ σοβαρή απάντηση!
Φ89: Ε, βασικά αυτόν το καιρό ξεκινάω το διδακτορικώ, κομμένες οι χαζαμάρες!
Φ78: Εγώ έχω ήδη διδακτορικώ. Από δω και πέρα να με λέτε Dr Φ78, παρακαλώ.
J: Έχω άλλη μια τέτοια ερώτηση: Καταργείτε νόρμες, κλισέ, κανόνες; Και γιατί διδακτορικώ κι όχι διδακτορικό;
Dr Φ78: Όπως έχουμε ξαναπεί, δεν ανακαλύπτουμε και τον τροχό.Βασικά, παίζουμε και δοκιμάζουμε διάφορους τρόπους έκφρασης. Αυτό, αρκετά σοκαριστικά, είναι κάτι που αποφεύγουν οι περισσότεροι. Βέβαια ας πούμε τα πράγματα με το όνομα τους, εμείς δεν μπλέξαμε καθόλου με labels εταιρείες, και αυτό ήταν πολύ χρήσιμο, γιατί απλά κάνεις ό,τι θέλεις. Άπαξ και δνε μπαίνουν οικονομικοί όροι, μου φαίνεται ξεκάθαρο ότι δεν θα ακολουθήσεις νόρμες.
Φ89: Εγώ διαφωνώ με τον οικονομικό αναγωγισμό του συντρόφου. Πιστεύω ότι οι άνθρωποι ακολουθούν τις νόρμες για ψυχολογικούς λόγους και σας το λέω ως υποψήφιος Διδάκτωρ με ωμέγα που είναι το πιο σοβαρό γράμμα! Επίσης, το ωμέγα στο τέλος δίνει μια γαλλική νότα στη λέξη και με φέρνει πιο κοντά στους αγαπημένους μου γάλλους φιλοσόφους.
J: Θα πιαστώ από αυτό που είπε ο Dr. Μοιράζετε τη δουλειά σας δωρεάν και διαδικτυακά. Ούτε δισκογραφικές, ούτε PR, ούτε cd. Είναι θέμα οικονομικής κρίσης ή είναι θέση; Έχετε κάτι να πείτε για τη συζήτηση περί πνευματικών δικαιωμάτων των δημιουργών στην εποχή των torrent;
DrΦ78: Βέβαια, βγάλαμε ένα βινύλιο αλλά δεν είναι πολύ γνωστό, επειδή το βγάλαμε μόνοι μας, χωρίς εταιρεία προώθησης. Είναι ένας σπλιτ δίσκος ,με μία μεριά ΦΥΤΑ και μία μεριά SissiRada. Αλλά, η αλήθεια είναι ότι το να βγάζουμε βινύλια (και γενικά physical) δεν είναι η προτεραιότητά μας, αν κι εγώ ως συλλέκτης έχω ένα ιδιαίτερο φετίχ και ήθελα να δώσω την ευκαιρία σ' αυτούς που τους αρέσει και το μη-ντίτζιταλ να μας πιάσουν και στα χέρια τους.
Φ89: Οι νόμοι για τα πνευματικά δικαιώματα μάς φαίνονται απολυταρχικοί, το λιγότερο. Πιστεύουμε στην ελεύθερη διακίνηση της πληροφορίας. Εγώ μεγάλωσα μέσα στον κόσμο της ηλεκτρονικής πειρατείας και θα ήταν αντιφατικό να έχω οποιαδήποτε άλλη θέση.
J: Θα συμμετάσχετε στην 4η Μπιενάλε της Αθήνας. Θα κάνετε συναυλία;
Φ89:θα κάνουμε μία συναβλία με βήτα, αλλά αυτό είναι το λιγότερο. Ετοιμάζουμε μία εβδομάδα εκπλήξεων. Γεμάτη με περφόρμανσιζ, κηδείες, καραόκε, ινσταλέισονς, χλωροφύλους και γενικά ένα υπερθέαμα με 50+ καλλιτέχνες και ακαδημαϊκούς.
Dr.Φ78: Με το «ΦΥΤΑ BIANELLA: 20 χρόνια Φύκος» εισάγουμε και ένα νέο είδος τέχνης, το λεγόμενο «enemyart», ελπίζοντας να επηρεάσουμε την εγχώρια σκηνή σύγχρονης τέχνης. Σ’ αυτή την μπιενάλε θα δει κανείς διάφορα πράγματα που δεν θα περίμενε να δει σε μία μπιενάλε, γεγονός που μας γεμίζει περηφάνια και συγκίνηση. Επίσης, καλούμε και τους αναγνώστες της «σχεδίας» να συνδράμουν με ιδέες για πιθανές δράσεις.
J:Αυτό που μου περιγράφετε είναι κάτι που είχατε κατά νου και πριν από τη Μπιενάλε ή έπαιξε ρόλο το AGORA, δηλαδή αυτό που αφήνει να εννοηθεί ο τίτλος της έκθεσης;
Dr Φ78: Η όλη φάση ξεκινάει από ένα πρότζεκτ που είχαμε κάνει, το Βρέφη Σαλάτας, στο οποίο είχαμε ξεκινήσει έναν ανοιχτό διάλογο με μια σειρά από δημιουργούς. Είχαμε φτιάξει μία φυτοοικογένεια, και όλο αυτό θέλουμε να το επεκτείνουμε σε ένα μεγαλύτερο πρότζεκτ, τη ΦΥΤΙΝΗ, που θα είναι κάτι μεταξύ πόρταλ και net-label. Με απώτερο σκοπό να φτιαχτεί ένα μεγάλο αρχείο με τα ΦΥΤΑ και τους φίλους τους. Παράλληλα, η ιδέα να κάνουμε όλοι μαζί μία σειρά από performances υπήρχε.
Φ89: Όταν μας πλησίασαν από την Μπιενάλε της Αθήνας και μας είπαν το θέμα, θεωρήσαμε ότι είναι πολύ ταιριαστό με αυτή την ιδέα της δημιουργικής ομάδας που φέρνει πολλά διαφορετικά πράγματα, μέσα και ιδέες κοντά. Μας την σπάει η ιδέα του καλλιτέχνη ως κάτι ξεχωριστού, και ίσως σε μία άλλη μπιενάλε δεν θα μας ενδιέφερε να συμμετάσχουμε… αλλά τώρα κάπως όλα έδεσαν.
ΑΡΘΡΑ ΤΕΥΧΟΥΣ
- Περιεχόμενα τεύχους #8
- Ο καναπές σκοτώνει! της Μαρίας Μανωλέλη
- Θα πάω στην Αστραλία! του Χρήστου Αλεφάντη
- Μια άλλη αγορά είναι εφικτή, του Βασίλη Παπακριβόπουλου
- Η «σχεδία» του δίκαιου εµπορίου, του Σέργιου Μήλη
- Ανοιχτό κάλεσµα, της J, από την Οµάδα της AB4 AGORA
- Μαρσάρουµε τις ελβιέλες µας! του Σέργιου Μήλη
- Καταστροφικές εµµονές. Συνέντευξη του Γιώργου Αργείτη στον Σπύρο Ζωνάκη
- «Δεν υπάρχει περιθώριο για πρόσκαιρους πανηγυρισµούς». Συνέντευξη της Μαριέττας Γιαννάκου στη Μαρία Ψαρά
- Κάντε ποδόσφαιρο, όχι πόλεµο! Συνέντευξη του Γκαντ Σάλνερ στον Θάνο Σαρρή
- «Οι χαλεποί καιροί δεν εµφανίζονται ξαφνικά». Συνέντευξη της Μαρίας Πρωτόπαππα στον Νέστορα Πουλάκο
- Ο καλλιτέχνης δεν είναι κάτι το «ξεχωριστό». Συνέντευξη των ΦΥΤΑ στη J, από την Οµάδα της AB4 AGORA
- Γελοιογραφία του Πέτρου Ζερβού
- Λόγια της πλώρης του Χρήστου Αλεφάντη
- Γελοιογραφία του Τάσου Αναστασίου
- Επικοινωνία Οι αναγνώστες µας
- Γελοιογραφία του Βαγγέλη Χερουβείµ
- Παραδοξολογίες του Βαγγέλη Χερουβείµ
- Για δυνατούς λύτες της Αναστασίας Σιµιτσιάδη
- Γελοιογραφία του Μιχάλη Κουντούρη
- Συναντήσεις του Σπύρου Ζωνάκη
- Εστιάζω του Κωστή Μπακόπουλου
- Επείγοντα περιστατικά του Γιώργου Μπαζίνα
- Aστικοί µύθοι του Άγγελου Τσέκερη
- Out & About του Νέστορα Πουλάκου
- Φθηνός σκούφος της Κωνσταντίνας Μαύρου
- Πατριδογευσία του Χρήστου Κωστή
- Street News της Αναστασίας Σιµιτσιάδη
- Πρόσωπα, του Γιώργου Αράπογλου
Newsletter