27/03/2013
Εύη Βουλγαράκη : «Η Χρυσή Αυγή στον αντίποδα της χριστιανικής διδασκαλίας». Συνέντευξη στον Σπύρο Ζωνάκη
Συνέντευξη της Δρ. Εύης Βουλγαράκη
Στον Σπύρο Ζωνάκη
Η δρ. Εύη Βουλγαράκη είναι καθηγήτρια-θεολόγος και υπεύθυνη των εκδόσεων Μαΐστρος. Είναι επίσης, και εκ των εμπνευστών της Πρωτοβουλίας Χριστιανών κατά του Εθνοφυλετισμού, Νεοφασισμού και Νεοναζισμού. Με αυτή την ιδιότητα, μίλησε στη «σχεδία» για τη Χρυσή Αυγή, τον κίνδυνο του φασισμού και το ρόλο της Εκκλησίας.
Πώς δημιουργήθηκε η Πρωτοβουλία Χριστιανών κατά του Εθνοφυλετισμού, Νεοφασισμού και Νεοναζισμού;
Η Πρωτοβουλία μας συγκροτήθηκε το Σεπτέμβριο του 2012, ως διαδικτυακή ομάδα στο facebook, μετά το επίσημο αίτημα που υπέβαλε το κίνημα της Χριστιανικής Δημοκρατίας προς την Ιερά Σύνοδο της Εκκλησίας της Ελλάδος για την ξεκάθαρη πνευματική καταδίκη του εθνοφυλετισμού, του νεοφασισμού και του νεοναζισμού. Την ξεκινήσαμε μόλις τέσσερα άτομα προερχόμενα από διαφορετικούς επαγγελματικούς και πολιτικούς χώρους, αλλά με μια κοινή πεποίθηση: ότι ο χριστιανικός χώρος, στον οποίο η Χρυσή Αυγή είχε σχεδιάσει προνομιακή διείσδυση, οφείλει να πρωταγωνιστήσει στην ανάσχεση του εκφασισμού της ελληνικής κοινωνίας. Σήμερα, τα μέλη μας αγγίζουν τα 500, ενώ έχουμε ξεκινήσει και συλλογή δημόσιων υπογραφών με σκοπό την ενίσχυση του αιτήματος για Συνοδική καταδίκη του φαινομένου.
Ως Χριστιανοί, δεν μπορεί να παραμείνουμε αδιάφοροι ή αδρανείς όταν κάποιοι συστηματικά επιχειρούν να παραχαράξουν τη χριστιανική πίστη και την ορθόδοξη παράδοση παρουσιάζοντάς τες ως μια εθνοκεντρική ιδεολογία. Όταν καλλιεργούν το φανατισμό και τη μισαλλοδοξία, παραπλανώντας συστηματικά τον χριστιανικό κόσμο και εξαπατώντας με υποσχέσεις ευτυχίας σε βάρος του άλλου, ή εκμεταλλευόμενοι το αγνό πατριωτικό αίσθημα απλών, καλόπιστων ανθρώπων.
Τι περιλαμβάνει η δράση της Πρωτοβουλίας σας;
Περιλαμβάνει τη συγκέντρωση πληροφοριών από την τρέχουσα επικαιρότητα, τις γειτονιές και τους εργασιακούς μας χώρους, τις ενορίες και τα σχολεία των παιδιών μας γύρω από το φαινόμενο της Χρυσής Αυγής, καθώς και την ανταλλαγή πρακτικής εμπειρίας για την αντιμετώπισή του. Την επισήμανση και ολοσχερή καταδίκη απαράδεκτων και αντιχριστιανικών πρακτικών βίας, μισαλλοδοξίας και εκφασισμού, ακόμα και αν τυχόν βρίσκουν στέγη στο χώρο της Εκκλησίας, τον εξοπλισμό με κατάλληλο θεωρητικό και εκπαιδευτικό υλικό, την κοινοποίηση, οργάνωση και ανάληψη ευρύτερων δράσεων και εκδηλώσεων, όπως και τη διασύνδεση της ομάδας μας με άλλες αντιφασιστικές κινήσεις με σκοπό τη δημιουργία ενός πλατιού, πολυεπίπεδου, πολυτασικού, ανοιχτού, αντιρατσιστικού, αντιφασιστικού και αντιναζιστικού μετώπου.
Ποια είναι η άποψή σας για τη θεωρία των δύο άκρων;
Στην πρωτοβουλία μας εκπροσωπείται όλο το δημοκρατικό φάσμα. Δεν δεχόμαστε, όμως, επουδενί τη θεωρία των δύο άκρων. Κανείς άλλος πολιτικός χώρος, πέραν της ναζιστικής ακροδεξιάς, δεν έχει έναν εγκληματικό ακτιβισμό. Καμία άλλη πολιτική δύναμη δεν δικαιώνει ιδεολογικά τη βία και τις δολοφονίες ανθρώπων. Κανένας άλλος χώρος δεν διακρίνει σε ανθρώπους και υπανθρώπους. Στην πραγματικότητα, η εξίσωση της ναζιστικής βίας με τη συμβολική επαναστατικότητα άλλων πολιτικών χώρων, ουσιαστικά της Αριστεράς, αποτελεί ιστορικό ατόπημα και δεν κάνει τίποτε άλλο από το να αμβλύνει την απώθηση για τη Χρυσή Αυγή, να την ενισχύει και να τη νομιμοποιεί. Εξάλλου, όσοι κάνουν λόγο για τα δύο άκρα επιδιώκουν να παρουσιάσουν τον εαυτό τους ως κεντρώα ή μέση άποψη, και να νομιμοποιήσουν ηθικά και πολιτικά την επιλογή της ακραίας λιτότητας σε βάρος του λαού και συνάμα εκχώρησης του δημόσιου πλούτου.
Ποια είναι, τελικά, η σχέση της Χρυσής Αυγής με το Χριστιανισμό; Καθώς το τελευταίο διάστημα εμφανίζεται ως προστάτης της εκκλησιαστικής παράδοσης.
Η Χρυσή Αυγή είναι οργάνωση νεοναζιστική και, ως εκ τούτου, με θεωρητικό υπόβαθρο όχι μόνο βαθύτατα αντιχριστανικό, αλλά στον αντίποδα της χριστιανικής διδασκαλίας. Η ρατσιστική, φασιστική και ναζιστική ιδεολογία της καθίσταται διπλά επικίνδυνη όταν ενδύεται το μανδύα της υπεράσπισης των «χριστιανικών αξιών». Αν ανασύρει, όμως, κανείς τα παλαιότερα ντοκουμέντα της, εύκολα διαπιστώνει την παγανιστική της φυσιογνωμία. Χωρίς να έχουν σιγήσει οριστικά τα παγανιστικά τμήματα στο εσωτερικό της, έχει χαμηλώσει τους αντιχριστιανικούς τόνους, από καθαρό πολιτικό καιροσκοπισμό, υποτασσόμενη σε μια γενικότερη στρατηγική άλωσης του χριστιανικού χώρου. Μάλιστα, η Χρυσή Αυγή προασπίζεται, στα πρότυπα των «Γερμανοχριστιανών» της ναζιστικής Γερμανίας, έναν εθνικό χριστιανισμό, ο οποίος, βέβαια, είναι ένας χριστιανισμός αλλοιωμένος.
Παράλληλα, επιχειρεί να συμπορευτεί και με παραθρησκευτικές οργανώσεις, κατορθώνοντας το ως ένα σημείο με τις πιο ακραίες και συνήθως σχισματικές. Και εδώ υπάρχουν σοβαρότατες θεολογικές ενστάσεις και για τη συμπεριφορά Χριστιανών που υιοθετούν έναν οχληρό φονταμενταλιστικό και άκρως αντιεπιστημονικό λόγο. Γι’ αυτό, καλούμε την Ιερά Σύνοδο να βάλει οριστικό τέρμα στη σύγχυση τέτοιων ιδεολογημάτων με τη χριστιανική ταυτότητα.
Στην Εκκλησία της Ελλάδος υπάρχουν συγκεκριμένοι μητροπολίτες που βλέπουν θετικά τη Χρυσή Αυγή.
Η μικρή μειοψηφία των Ιεραρχών που ίσως κλείνουν το ένα μάτι προς τη Χρυσή Αυγή δεν έχουν τοποθετηθεί υπέρ της ευθέως. Θα πρέπει ν’ αναφερθούμε στον υποστηρικτή της δικτατορίας μητροπολίτη Αμβρόσιο Καλαβρύτων, αλλά και στη διφορούμενη στάση του μητροπολίτη Πειραιώς Σεραφείμ. Ωστόσο, μπορούμε να μετρήσουμε τουλάχιστον 12 μητροπολίτες και τον αρχιεπίσκοπο που έχουν κάνει σαφείς δηλώσεις καταδίκης της Χρυσής Αυγής, οι οποίες βέβαια δεν υποκαθιστούν την ανάγκη επίσημης συνοδικής καταδίκης. Σε κάθε περίπτωση, στην πράξη η Εκκλησία έχει ταχθεί ενάντια στο ρατσισμό με τον τρόπο που ασκεί το φιλανθρωπικό της έργο. Δεν γνωρίζω ενορία που να έχει θέσει φυλετικά, εθνικά ή θρησκευτικά κριτήρια στην πρόσβαση στις δομές αλληλεγγύης της. Αντιθέτως, ιερείς έχουν δεχθεί προτάσεις να συνδράμει η Χρυσή Αυγή στις εκκλησιαστικές υποδομές, με συγκεκριμένους όρους και προϋποθέσεις, και έχουν αρνηθεί.
Γιατί διστάζει η Εκκλησία να προβεί σε μια ρητή καταδίκη της Χρυσής Αυγής;
Η Ιεραρχία δυσκολεύεται να προχωρήσει σε σαφή καταδίκη της Χρυσής Αυγής, φοβούμενη μην κατηγορηθεί για ευθεία παρέμβαση στα πολιτικά πράγματα του τόπου. Ωστόσο, πέρα από την πολιτική διάσταση του ζητήματος, υπάρχουν και θεολογικοί λόγοι που την υποχρεώνουν να πάρει ξεκάθαρη θέση ενάντια στο νεοναζισμό. Πρέπει να καταδείξει ότι το εκρηκτικό μείγμα εθνοφυλετικού, νεοναζιστικού και νεοφασιστικού ιδεολογήματος που προβάλλει η Χρυσή Αυγή αποτελεί απόλυτη διαστρέβλωση της χριστιανικής ανθρωπολογίας και θεολογίας. Ήδη, η απερίφραστη πρόσφατη καταδίκη από την Εκκλησία της Κρήτης ανοίγει το δρόμο και για τη Συνοδική καταδίκη από την Εκκλησία της Ελλάδος. Με μια τέτοια απόφαση, η εκκλησιαστική ηγεσία θα απονομιμοποιούσε ιδεολογικά και ηθικά τη νεοναζιστική οργάνωση, και αυτό θα γινόταν ευμενώς αποδεκτό και θα ήταν μια ανάσα για την ελληνική κοινωνία.
Η Χρυσή Αυγή έχει στραφεί προς την ιδεολογική διαφώτιση μαθητών, ακόμη και εκείνων της προσχολικής αγωγής. Πώς θ’ανακοπεί η παρέμβασή της στα σχολεία;
Από την πείρα μου ως καθηγήτρια, παρατηρώ μια πολύ επικίνδυνη διείσδυση της Χρυσής Αυγής στα σχολεία. Αναζητεί συμμαχίες σ’ ένα μαθητικό, εφηβικό, λίγο παραβατικό περιβάλλον. Οργανώνουν έφηβους σε συμμορίες, μερικώς και μέσω του χουλιγκανισμού. Πολλά από τα παιδιά που καταλήγουν εκεί έχουν βιώσει απόρριψη και θέλουν να αισθανθούν τη δύναμη. Συνεπώς, πρέπει να τ’ αντιμετωπίσουμε με αγάπη, όχι όμως χωρίς αυστηρότητα. Μια περιθωριοποίησή τους δεν τα βοηθάει ν’ απαγκιστρωθούν. Για ν’ ανασχεθεί η παρέμβαση της Χρυσής Αυγής στο σχολικό χώρο, θα πρέπει και οι εκπαιδευτικοί ν’απαλλαγούν από το φόβο, διότι η εκμετάλλευση του φόβου οδηγεί σε αυτά τα φαινόμενα παραλογισμού και παράνοιας.
Αναφορικά με το πρόγραμμα «Διάπλαση των Παίδων» και τα χρυσαυγίτικα εκπαιδευτήρια «του μίσους», τα θεωρώ μια νέα μορφή γενιτσαρισμού. Μάλιστα, θεωρώ χειρότερο το γεγονός ότι υπάρχουν γονείς πρόθυμοι να παραδώσουν το παιδί τους σε τέτοιου είδους αγωγή. Η πολιτεία πρέπει ν’ απαγορεύσει την οποιαδήποτε διασύνδεση εκπαιδευτικών θεσμών με πολιτικά κόμματα.
Ποιον θεωρείτε τον καλύτερο τρόπο αντιμετώπισης της Χρυσής Αυγής;
Έχω σοβαρές επιφυλάξεις αναφορικά με τη θέση εκτός νόμου της Χρυσής Αυγής, ως αποτελεσματικού εργαλείου εξουδετέρωσής της. Αυτό, όμως, δεν σημαίνει ότι δεν πρέπει να εξαντληθεί το νομικό οπλοστάσιο για τις ποικίλες έκνομες πράξεις στις οποίες έχουν εμπλακεί και κεντρικότατα στελέχη της.
Δυστυχώς, η πρόσφατη αθωωτική δικαστική απόφαση για τον Κασιδιάρη και ο τρόπος που λειτούργησε η δικαιοσύνη γενικότερα, δεν αφήνει περιθώρια μεγάλης αισιοδοξίας. Ωστόσο, πρέπει να επιμείνουμε στη λειτουργία των θεσμών.
* Οι υπογραφές της Πρωτοβουλίας: http://www.gopetition.com/petitions/πρωτοβουλία-χριστιανών-κατά-τ.html
ΑΡΘΡΑ ΤΕΥΧΟΥΣ
- Περιεχόμενα τεύχους #2
- Μια «σχεδία» υψηλών ταχυτήτων, της Ελένης Καλαματιανού
- Περιοδικά δρόμου: Υποστηρίξτε τις τοπικές επιχειρήσεις! Του Θέμη Εξαρχέα
- Ο δρόμος για τη Δαμασκό, του Χρήστου Αλεφάντη
- Εξαγωγές υπάρχουν! της Μαρίας Ψαρά
- Η επέλαση των επενδυτών, του Κρίτωνα Αρσένη
- Κρίση γέλιου, του Γιώργου Αράπογλου
- Γήπεδα γκολφ και στις ταράτσες! της Άννας Κομμένου
- Η επανάσταση του ποδηλάτου, του Σέργιου Μήλη
- Η µετάλλαξη μιας κοινωνικής οικονομίας, του Βασίλη Παπακριβόπουλου
- Αν βρούμε και Τερματοφύλακα! Του Σέργιου Μήλη
- Εύη Βουλγαράκη : «Η Χρυσή Αυγή στον αντίποδα της χριστιανικής διδασκαλίας». Συνέντευξη στον Σπύρο Ζωνάκη
- Ελευθερία Αρβανιτάκη: «Η κρίση βάλλει κατά της ανθρώπινης αξιοπρέπειας». Συνέντευξη στη Μαρία Ψαρά
- Τζέιµι Όλιβερ: «Έχω ζήσει µια τρελή ζωή µε γρήγορους ρυθμούς». Συνέντευξη στην Jane Graham
- Γελοιογραφία, του Μιχάλη Κουντούρη
- Editorial
- Γελοιογραφία του Τάσου Αναστασίου
- Επικοινωνία. Οι αναγνώστες γράφουν
- Γελοιογραφία του Πέτρου Ζερβού
- Για δυνατούς λύτες, της Αναστασίας Σιµιτσιάδη
- Γελοιογραφία του Βαγγέλη Χερουβείμ
- ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΙΣ, του Σπύρου Ζωνάκη
- ΕΣΤΙΑΖΩ. Φωτογραφίες: Δημήτρης Μιχαλάκης
- Επείγοντα περιστατικά, του Γιώργου Μπαζίνα
- Αστικοί μύθοι, του Άγγελου Τσέκερη
- Out & About, του Νέστορα Πουλάκου
- Φθηνός Σκούφος
- Πατριδογευσία
- Street News, της Αναστασίας Σιμιτσιάδη
- Πρόσωπα, του Γιώργου Αράπογλου
Newsletter