25/06/2014
Κληρονοµικά γοητευτική. Συνέντευξη της Κόρτνεϊ Λαβ στον Gary Ryan
Η εκρηκτική τραγουδίστρια µοιάζει να διανύει µια περίοδο συµφιλίωσης µε τους γύρω της, µα κυρίως µε τον ίδιο της τον εαυτό.
«Yπήρξε µια φάση στη δεκαετία του ’90 που ζητιάνευα στους δρόµους, στη Λεωφόρο του Χόλιγουντ. Μετά, πήρα «προαγωγή» σε στριπτιζέζ. Οπότε, ξέρεις, γνωρίζω τι σηµαίνει να είσαι άστεγος», λέει η αµερικανίδα τραγουδίστρια της ροκ Κόρτνεϊ Λαβ. Στη συνέντευξη που παραχώρησε από το σπίτι της στο Λος Άντζελες, η Λαβ µίλησε για την επανεµφάνισή της στη µουσική έπειτα από τέσσερα χρόνια. Μίλησε, επίσης, για τη «συγγνώµη» προς τον Μπρους Σπρίνγκστιν, τη συµφιλίωσή της µε τον κιθαρίστα Ντέιβ Γκρολ και το πώς βίωσε την εικοστή επέτειο του θανάτου του τελευταίου συζύγου της, Κέρτ Κοµπέιν.
«Ψάχνω τον εαυτό µου στο Google κάθε πρωί», λέει η Κόρτνεϊ Λαβ. «Αυτή την εβδοµάδα παντού γραφόταν: “Η Κόρτνεϊ τσακίζει τον Σπρίνγκστιν!”». Μιµείται τον ήχο ενός αεροπλάνου που πέφτει κατακόρυφα. «Ωχ, γαµώτο».
Αναφέρεται σε ένα περιστατικό που συνέβη λίγες µέρες πριν από τη συνέντευξη. Στην ηµι-ριάλιτι σειρά του Youtube «Η Κόρτνεϊ Λαβ Σχολιάζει» («Courtney Love On…» ονοµάζεται µια παραγωγή στο προσωπικό της κανάλι στο youtube, στην οποία ανεβάζει καθηµερινά νέα βίντεο, µε τον εαυτό της να σχολιάζει θέµατα όπως διακοπές και τουριστικά αξιοθέατα, µουσική και τεχνολογία, τηλεοπτικά κουτσοµπολιά κ.λπ.), η τραγουδίστρια έδινε τη γνώµη της για το «Αφεντικό» (το παγκοσµίως γνωστό παρατσούκλι για τον Μπρους Σπρίνγκστιν, «The Boss»), σχολιάζοντας ότι «το σαξόφωνο δεν ανήκει στη ροκ εν ρολ µουσική», κάτι για το οποίο επιµένει ότι ήταν µια προσωπική κουβέντα που δηµοσιεύτηκε κατά λάθος.
Όπως ήταν αναµενόµενο, στα µίντια έγινε χαµός. «Το µουσικό περιοδικό "Spin" συνόψισε την κατάσταση γράφοντας: “Αχ, και φερόταν τόσο καλά µέχρι τώρα”….(µουγκρίζει)». Αλλά, η Λαβ ξέρει, πλέον, καλά από αυτά.
«Το προηγούµενο βράδυ ήµουν στο εστιατόριο πίνοντας κρασί µε τον Μπρους Σπρίνγκστιν και συζητούσαµε.
Έπρεπε να γράψω ένα γράµµα που να ζητώ επισήµως συγγνώµη από τον Μπρους, τον µάνατζέρ του, καθώς και να αναφέρω στο twitter τους πέντε καλύτερους σαξοφωνίστες στην ιστορία του ροκ. Δεν χρειάζοµαι αυτές τις βλακείες στη ζωή µου. Δεν χρειάζοµαι άλλες κόντρες».
Η Λαβ το… βουλώνει
Η έλλειψη αυτολογοκρισίας της Κόρτνεϊ την έχει βάλει πολλές φορές σε µπελάδες. Θα µπορούσε να πει κανείς ότι το αντίστοιχο του σλόγκαν «Η Γκρέτα Γκάρµπο µιλάει!» (αναφέρεται σε ταινία της δεκαετίας του ’80, µε θέµα την πρώτη φορά που ακούστηκε η βραχνή φωνή της µεγάλης σταρ σε ταινία του οµιλούντος κινηµατογράφου τη δεκαετία του ’30, που έµεινε γνωστή µε τη φράση «Η Γκάρµπο µιλάει») για τον 21ο αιώνα είναι «Η Κόρτνεϊ Λαβ το βουλώνει». Το ότι έχει ζήσει ολόκληρη τη ζωή της κάτω από τα φώτα της δηµοσιότητας σηµαίνει ότι δεν υπάρχει το παραµικρό µυστήριο για αυτήν, σε τέτοιο βαθµό, που να µπορεί η ίδια να ψάξει στο Google για να θυµηθεί τι είπε ή τι έκανε πρόσφατα.
Και, όντως, µιλάει. Εύγλωττη, φλύαρη, α-πλώνει προτάσεις που πάνε από το ένα θέµα στο άλλο, πετώντας διάσηµα ονόµατα. «Και, ξαφνικά, ο Μπίλυ Τζο (Άρµστρονγκ, του συγκροτήµατος Green Day) µου είπε...», λες και περιµένει να είσαι εξοικειωµένος µε την περίπλοκη βιογραφία της. Η παρέα της είναι αφάνταστα διασκεδαστική, γοητευτική και αφοπλιστικά ειλικρινής. «Ο κόσµος νοµίζει ότι είµαι ένα µυθικό πλάσµα του ροκ όλη την ώρα. Η εποχή του «The Dirt Βook» (η περιβόητη αυτοβιογραφία του συγκροτήµατος Mötley Crüe) έχει περάσει. Αποτοξινώθηκα το 2005, και έκτοτε δεν έχω αγγίξει ναρκωτικά».
Από το σπίτι της στο Ράνιον Κάνιον του Λος Άντζελες, µιλάει για την πρόσφατη περιοδεία της στο Ηνωµένο Βασίλειο και το σινγκλ µε τη διπλή Α πλευρά «You Know My Name/Wedding Day», το πρώτο µουσικό κοµµάτι που έγραψε εδώ και τέσσερα χρόνια.
«Έγραψα περίπου είκοσι τραγούδια, αλλά τα πέταξα όλα. Είµαι στη φάση που δεν θέλω να κάνω άλµπουµ µε αυτό το υλικό, γιατί δεν είναι αρκετά καλό. Αλλά αυτά τα δύο τραγούδια είναι πάρα πολύ καλά – δύο λεπτά και πενήντα εννέα δευτερόλεπτα πραγµατικά γρήγορης punk-pop. Ξέρω πως µόνο το hip hop πουλάει αυτό τον καιρό, αλλά δεν θα µπορούσα να λειτουργήσω όπως ο Κρις Μάρτιν των Coldplay και να κάνω κάτι µαζί µε τη Ριάνα. Δεν µου ταιριάζει».
20 χρόνια χωρίς Κοµπέιν
H Λαβ, όµως, έχει να αντιµετωπίσει και το παρελθόν της. Η 5η Απριλίου σήµανε την εικοστή επέτειο του θανάτου του τελευταίου συζύγου της, Κερτ Κοµπέιν, που έδωσε τέλος στη ζωή του, όντας στο απόγειο της καριέρας του. Μια εβδοµάδα αργότερα, το συγκρότηµά του, Nirvana, απέκτησε τιµητική θέση στο Rock 'n' Roll Ηall of Fame.
Εκείνη η βραδιά σήµανε τη γεφύρωση των σχέσεων της Λαβ και του ντράµερ Ντέιβ Γκρολ.
Όντας δύο δεκαετίες στα µαχαίρια σχετικά µε την κληρονοµιά του συγκροτήµατος Nirvana, οι δυο τους αγκαλιάστηκαν όταν η Λαβ αναφέρθηκε στους παρευρισκόµενους –συµπεριλαµβανοµένων της µητέρας και των αδελφών του Κοµπέιν– ως «η οικογένειά µου». Αργότερα, έγραψε στο twitter: «Σ' ευχαριστώ Ντέιβ. Σ' αγαπώ. Ξέρω πως αυτό θα τον κάνει να χαµογελά από ψηλά».
«Ήταν, όντως, αυθεντικό», θυµάται µετά από µέρες. «Δεν πήγαµε στην αίθουσα Τύπου να χασοµερήσουµε µε τις ώρες. Το µόνο που µου την έδωσε ήταν ότι ήρθε και µε βρήκε πρώτος στα παρασκήνια, ενώ ήθελα να του µιλήσω εγώ πρώτη».
Η συµφιλίωση ήρθε κατά ένα µέρος εξαιτίας νέων πληροφοριών που έλαβε η Λαβ σε σχέση µε τον Ντέιβ Γκρολ και την ανάµειξή του στην «υφαρπαγή» –όπως υποστηρίζει η ίδια– µέρους της περιουσίας του Κερτ Κοµπέιν. Ένα ποσό της τάξης των τετρακοσίων εξήντα εκατοµµυρίων λιρών, που εκλάπη από αυτήν και την κόρη της, Φράνσις Μπην.
«Αυτά είναι σηµερινά οικονοµικά ζητήµατα που αφορούν την Nirvana Inc. Δεν πρόκειται για κάτι παλιό που είχε θαφτεί από τότε που ο Κερτ αυτοκτόνησε. Αν ήταν κάτι που είχε συµβεί στο παρελθόν, δεν το µετράω. Ο Μέριλιν Μάνσον έχει πει χειρότερα πράγµατα για µένα. Δεν δίνω δεκάρα. Αυτά συµβαίνουν στο ροκ εν ρολ. Όταν έµαθα ότι πολλά από αυτά [για τα οποία υποπτευόµουν τον Ντέιβ] δεν ήταν αλήθεια, µου ήταν πιο εύκολο να τα ξεπεράσω. Ο Ντέιβ έχει αποκτήσει πολλά χρήµατα από το συγκρότηµα Foo Fighters. Δεν έχει ανάγκη να κλέψει χρήµατα από τους Nirvana και ούτε το έχει κάνει».
«Για πολλά χρόνια, δεν συµφωνούσαµε σε τίποτα. Ανέκαθεν, ένιωθα πιο κοντά στον Πάτρικ [Σµίαρ, τον κιθαρίστα του γκρουπ], γιατί εγώ τον έβαλα στους Nirvana. Ο Κερτ ήθελε ένα χαρούµενο άτοµο για το συγκρότηµα και το µόνο πρόσωπο που µπορούσαµε να σκεφτούµε οι δυο µας ήταν ο Πάτρικ».
«Ήταν πολύ όµορφα [στο Rock 'n' Roll Hall of Fame]. Πώς να στο πώ; Είµαστε όλοι µια οικογένεια, µε την έννοια ότι όλοι όσοι ήµασταν στη σκηνή εκείνο το βράδυ προσπαθούµε να αντιµετωπίσουµε τις τύψεις µας κάθε µέρα για το πώς θα µπορούσαµε να τη σταµατήσουµε [την αυτοκτονία του Κερτ].
Στην τελετή, η Λαβ γιουχαρίστηκε. Ακόµα και πριν από το θάνατο του Κοµπέιν, οι φαν των Nirvana τη χαρακτήριζαν «χρυσοθήρα». Εκείνη τους «τελείωσε» ακόµα περισσότερο µε την αποκάλυψη ότι ετοιµάζει ένα µιούζικαλ στο Μπρόντγουεϊ για τη ζωή του Κοµπέιν.
«Απλά, πρέπει να µε εµπιστευτείς. Εκτός από την παρωδία του τραγουδιού «Smells Like Teen Spirit» από το Μάπετ Σόου, δεν έχω επιτρέψει να χρησιµοποιηθεί η µουσική του Κερτ για κάτι χαζό και ούτε θα το κάνω».
Κατά ειρωνική συγκυρία, το µοναδικό σταθερό στη ζωή της Λαβ είναι το χάος. Μετά το διαζύγιο των γονιών της, βίωσε τους διάφορους γάµους της µητέρας της, τα κέντρα κράτησης εφήβων, τις ανάδοχες οικογένειες, ενώ βρέθηκε κατά περιόδους χωρίς στέγη. Όπως η Γιόκο Όνο έτσι και η Λαβ έκανε παρέα µε µουσικούς από το Λίβερπουλ, απορροφηµένη από τη σκηνή της post-punk µουσικής το 1978.
«Υπήρξε µια φάση στη δεκαετία του ’90 που ζητιάνευα στους δρόµους, στη Λεωφόρο του Χόλιγουντ. Μετά, πήρα «προαγωγή» σε στριπτιζέζ. Οπότε, ξέρεις, γνωρίζω τι σηµαίνει να είσαι άστεγος. Και έπειτα µε έδιωξαν από το κοινόβιο του Τζούλιαν Κόουπ [πρώην µέλος των The Teardrop Explodes] και του Πιτ Ντε Φρέιτας [µουσικός των Echo & The Bunnymen], επειδή διάβασα τα γράµµατα της πρώην γυναίκας του. Ακολούθησα τον Μπόνο και τον Έτζ [από τους U2] σε όλο το Δουβλίνο, αλλά δεν φαίνονταν να µε θέλουν. Ενώ ο Τζούλιαν έλεγε: “Oρίστε, εδώ είναι τα κλειδιά του σπιτιού µου”. Και όντας άστεγη στα 15 µου, µετακόµισα στο Λίβερπουλ αντί να µείνω στο Δουβλίνο».
Η εποχή της συµφιλίωσης
Το φάντασµα του στερεότυπου της άγριας grunge ροκ µουσικής πλανάται πάνω από τη Λαβ, αλλά το συγκρότηµά της, Hole, έχει δεχτεί σηµαντικούς επαίνους από τους κριτικούς. Το τελευταίο άλµπουµ της Λαβ, «Nobody's Daughter», κυκλοφόρησε µε το όνοµα των Hole, παρά το γεγονός ότι δεν υπήρχε κανένα από τα αρχικά µέλη του συγκροτήµατος εκτός από αυτήν. Τώρα, αποφάσισε να ξαναενώσει, µετά από δώδεκα χρόνια, την αρχική σύνθεση του συγκροτήµατος, και κάνει πρόβες για καινούριο υλικό µε τους Μελίσα Άουφ Ντερ Μάουερ, Έρικ Έρλαντσον και Πάτι Σέµελ (διάσηµοι µουσικοί).
«Οι τέσσερίς µας ήµασταν στο αυτοκίνητο τις προάλλες και συζητούσαµε για όλα τα συγκροτήµατα που επανενώθηκαν. Όλοι το έχουν κάνει. Δεν εννοώ τους Nine Inch Nails, που τραγούδησαν ξανά µόνο τρεις επιτυχίες, ή τους Soundgarden. Εννοώ τους Sunny Day Real Estate, τους Jesus Lizard, τους Lemonheads. Εµείς είµαστε οι µόνοι που δεν έχουµε µπει ακόµα στο χορό της επανένωσης. Οι µόνοι που δεν πρόκειται να το κάνουν είναι οι Smashing Pumpkins, εκτός εάν ο Μπίλι [Κόργκαν, πρώην της και µουσικός της αντίπαλος] αλλάξει, είναι δύσκολο να τα πας καλά µαζί του. Κοίτα, αφού εγώ και ο Ντέιβ Γκρολ καταφέραµε να τα βρούµε, τότε η επανένωση των Hole ήταν εύκολη».
«Αν είναι να κάνουµε κάτι µε το συγκρότηµα, θα το κάνουµε µόνο αν δηµιουργήσουµε κάτι που θα κάνει πάταγο σήµερα».
«Θα είµαι χαριτωµένη»!
Μετά από ένα ξεκίνηµα του χρόνου γεµάτο µε συµφιλιώσεις –όπως µε τον Γκρολ, µε τους Hole και µε την κόρη της Φράνσις (η Φράνσις είχε ζητήσει την έκδοση περιοριστικών µέτρων εναντίον της µητέρας της το 2009)– ο ερχοµός του Ιουλίου σηµαίνει τον εορτασµό των πεντηκοστών γενεθλίων της. Πώς νιώθει για το ότι έφτασε µισό αιώνα ζωής;
«Ε, νοµίζω πως θα είµαι χαριτωµένη για τα επόµενα εφτά ή οκτώ χρόνια. Και αν επενδύσω τις οικονοµίες µου σωστά, δεν θα καταντήσω σαν τις κακόµοιρες γριές µε τις γάτες τους. Δεν είµαι και άσχηµη. Έχω κάνει και µια µικρή πλαστική στη µύτη και αλλού, αλλά αν και δεν κληρονόµησα πολλά από τους γονείς µου, παρ’ όλ’ αυτά, κληρονόµησα πολύ καλή υγεία. Όσο τρελοί, ψυχοπαθείς και νάρκισσοι και να είναι, και όσο αποξενωµένη και να ήµουν πάντα από αυτούς, έχουν και οι δύο µια σωµατική γοητεία. Και, µάλλον, έχω κληρονοµήσει αυτή τη γοητεία. Και δεν νιώθω γερασµένη».
Πίσω στο Λος Άτζελες, µετά από έξι χρόνια στη Νέα Υόρκη («Έβγαινα συχνά έξω, πήγαινα σε γκαλερί και σε όπερες και ζούσα σαν πλούσια κοσµική»), έχει βρει έναν σούπερ ατζέντη και προσπαθεί να ξεφύγει από τη «φυλακή των σταρ». Παρόλο που ήταν υποψήφια για Χρυσή Σφαίρα για την ερµηνεία της στην ταινία «Υπόθεση Λάρι Φλιντ» το 1996, η καριέρα της στις ταινίες κατέρρευσε.
Η δικαστική έρευνα µε τις υποκλοπές στη Βρετανία σηµατοδότησε το µεγαλύτερο σκάνδαλο µε διασηµότητες της δεκαετίας, και, φυσικά, η Λαβ ήταν στο επίκεντρο. Ως αποτέλεσµα της παράνοµης απόκτησης πληροφοριών από τη σκανδαλοθηρική εφηµερίδα «News of the World» για το φλερτ της µε τον κωµικό Στιβ Κούγκαν, η Λαβ πήρε µια µεγάλη χρηµατική αποζηµίωση.
«Αυτό έγινε το 2005. Είπα σε όλους όσους γνώριζα ότι ήταν υποκλοπή τηλεφωνικού µηνύµατος. Όλοι νόµιζαν πως ήµουν τρελή. Στο τέλος, µε πήραν τηλέφωνο από ένα δικηγορικό γραφείο της Μεγάλης Βρετανίας».
«Δεν κέρδισα µια περιουσία, αλλά ο σεφ Γκόρντον Ράµσεϊ µου είπε ότι και αυτός κέρδισε τα ίδια». «Κάθε φορά που συναντώ τον Στιβ Κούγκαν, µου συµπεριφέρεται σαν ηλίθιος. Λέω µέσα µου: “Kαλά, είσαι σοβαρός; Εσύ πήρες ένα εκατοµµύριο λίρες αποζηµίωση και εγώ πήρα µόνο το ένα εικοστό”. Ήταν από τα δέκα χειρότερα πράγµατα που συνέβησαν ποτέ. Ήταν στο εξώφυλλο του “News of the Screws” (λογοπαίγνιο µε σεξιστικό υπονοούµενο). Ήταν το τελευταίο µεγάλο µπάχαλο της ζωής µου, σε µια περίοδο που έκανα κοκαΐνη και είχα για µόλις δύο εβδοµάδες µία ασήµαντη περιπετειούλα µε αυτόν τον τύπο. Του άφησα µόνο ένα µήνυµα στον τηλεφωνητή, που ήταν πολύ περιγραφικό σεξουαλικά, και, αργότερα, έκανα κάποιες συζητήσεις µε την κιθαρίστριά µου από το συγκρότηµα και το όλο πράγµα βγήκε στις εφηµερίδες λες και έδωσα συνέντευξη και πληρώθηκα».
«Ήµουν στο κέντρο αποτοξίνωσης, τότε, και δεν ήξερα τι ακριβώς γινόταν στον Τύπο, αλλά υποπτευόµουν ότι ήταν κάτι τροµερό».
«Το αστείο είναι ότι είµαι φίλη µε ένα από τα άτοµα της κλίκας του Chipping Norton [που ήταν ανακατεµένοι µε το σκάνδαλο των υποκλοπών] που καταδικάστηκε. Είµαι φίλη µε αρκετούς από τους συγγενείς της. Δεν δίνω δεκάρα, όµως. Ατυχίες συµβαίνουν. Απλά, τώρα µένω µακριά από την κοκαΐνη και τους βρετανούς κωµικούς».
*The Big Issue in the North - UK
ΑΡΘΡΑ ΤΕΥΧΟΥΣ
- Περιεχόμενα τεύχους #17
- Φως στις σκιές της πόλης, του Χρήστου Αλεφάντη
- Ο ουραγός στη στέγη, του Σπύρου Ζωνάκη
- Στα ίχνη της µετανάστευσης, του Σέργιου Μήλη
- Η µάχη της µπουγάδας, του Βασίλη Παπακριβόπουλου
- Η αποδαιµονοποίηση της κάνναβης, του Ole Martin Larsen
- Οικοδοµώντας έναν κόσµο αξιοπρέπειας για όλους. Γράφει ο Γ.Γ. του ΟΗΕ Μπαν Κι Μουν
- Ξανά στους δρόµους! τoυ Γκολεαδόρ
- Και τα εννέα είναι υπέροχα, της Μαρίας Ψαρά
- Χορεύοντας σε ρυθµούς αγωνιστικούς! του Γιώργου Αράπογλου
- «Οι µετανάστες µοιράζονται την ίδια υπαρξιακή εξορία». Συνέντευξη του Χρήστου Τσιόλκα στην Ελεωνόρα Ορφανίδου
- Δρόµος συνύπαρξης. Συνέντευξη της Έφης Τσιότσιου στον Σπύρο Ζωνάκη
- «Θέλω να λειτουργώ µε το συναίσθηµα». Συνέντευξη του Ορφέα Αυγουστίδη στη Μαρία Μανωλέλη
- Κληρονοµικά γοητευτική. Συνέντευξη της Κόρτνεϊ Λαβ στον Gary Ryan
- Αυτοσχέδια του Μιχάλη Κουντούρη
- Λόγια της πλώρης του Χρήστου Αλεφάντη
- Γελοιογραφία του Soloup
- Εστιάζω του Κωστή Μπακόπουλου
- Επικοινωνία Οι αναγνώστες µας
- Γελοιογραφία του Βαγγέλη Χερουβείµ
- Παραδοξολογίες του Βαγγέλη Χερουβείµ
- Για δυνατούς λύτες της Αναστασίας Σιµιτσιάδη
- Γελοιογραφία του Τάσου Αναστασίου
- Συναντήσεις του Σπύρου Ζωνάκη
- Επείγοντα περιστατικά του Γιώργου Μπαζίνα
- Out & About του Νέστορα Πουλάκου
- Φθηνός σκούφος του Nέστορα Πουλάκου
- Πατριδογευσία του Χρήστου Κωστή
- Street News της Αναστασίας Σιµιτσιάδη
- Πρόσωπα του Γιώργου Αράπογλου
Newsletter