H «σχεδία» της ντοπαμίνης
Νηστεύουμε την ντοπαμίνη, γυρίζουμε το κλίμα, βουτάμε μια μύγα στο νερό, δίνουμε φωνή στις ψυχές, εξοβελίζουμε την ενοχή, στέλνουμε γράμμα στον νεότερο εαυτό μας, κάνουμε σχέδια στο πανί, επαναφέρουμε την ανθρωπινότητά μας.
Αυτά και άλλα πολλά μόνο στη «σχεδία» Μαρτίου 2020 (τεύχος #79). Από την Τετάρτη 26 Φεβρουαρίου στους δρόμους της πόλης.
«Η νηστεία της ντοπαμίνης». Οι θιασώτες ενός σύγχρονου ασκητισμού που πρεσβεύει την αποχή από το φαγητό ώς την τεχνολογία διακηρύσσουν ότι ενισχύει την απόλαυσή μας και αποτελεί εργαλείο καταπολέμησης των εθισμών. Η ιδέα πίσω από την ντοπαμινική νηστεία βασίζεται στο γεγονός ότι η ντοπαμίνη είναι ένας νευροδιαβιβαστής, μια ορμόνη «ευτυχίας» που παράγει ο οργανισμός και η οποία συνδέεται με την προσδοκία της ανταμοιβής. Όσο μεγαλύτερη είναι η έκθεση του οργανισμού σε κάποια ερεθίσματα, όπως για παράδειγμα τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ή τα smartphones, τόσο υποχωρεί η αίσθηση της απόλαυσης. Ο εμπνευστής της δρ. Κάμερον Σέπαχ επιθυμεί να την εντάξει στις πρακτικές αντιμετώπισης των εθιστικών συμπεριφορών. «Μια συμπεριφορά που ικανοποιείται τείνει να επαναλαμβάνεται. Ενεργοποιείται η ντοπαμίνη στον εγκέφαλο. Το ίδιο ισχύει και με τις χημικές ουσίες», σημειώνει.
«Ήτανε στραβό το κλίμα». Η ανάσχεση της κλιματικής αλλαγής κάθε άλλο παρά ουτοπική είναι. Η αρχή μπορεί να γίνει από τον ίδιο μας τον τόπο, την ίδια μας τη γειτονιά. Σε κάποιες περιοχές, μάλιστα, αυτή η αρχή έχει ήδη γίνει. «Η ενεργειακή δημοκρατία βρίσκεται στην καρδιά της φιλοσοφίας των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, ένα φωτοβολταϊκό, ένα αιολικό πάρκο, μία μονάδα βιοαερίου είναι δυνατόν να ελέγχονται από συμμετοχικά σχήματα. Μπορούν να μαζευτούν μερικά νοικοκυριά σε μια πολυκατοικία και να έχουν ένα μικρό φωτοβολταϊκό πάρκο, κάπου έξω από την πόλη, και ό,τι ενέργεια παράγεται από το πάρκο να αφαιρείται από τους λογαριασμούς τους. Μάλιστα, είχαμε υποβάλει μία πρόταση στην πολιτεία για το πώς μπορεί να βοηθήσει 340.000 ευάλωτα νοικοκυριά να αφήσουν οριστικά πίσω τους την εξάρτηση από το κοινωνικό οικιακό τιμολόγιο, παράγοντας τα ίδια την ηλιακή ενέργεια που χρειάζονται», σημειώνει στη «σχεδία» ο Τάκης Γρηγορίου, υπεύθυνος ενέργειας και κλιματικής αλλαγής στο Ελληνικό Γραφείο της Greenpeace. «Η Μήλος, με τη γεωθερμία, όχι μόνο θα μπορούσε να καλύψει πλήρως τις ενεργειακές τις ανάγκες, έχοντας ένα καθαρό περιβάλλον, αλλά να καλύψει και εκείνες όλων των νησιών των Κυκλάδων», συμπληρώνει ο κ. Μιχάλης Φυτίκας, ομότιμος καθηγητής Γεωθερμίας στο ΑΠΘ.
«Μια μύγα στο νερό». Τα έντομα ως ιχθυοτροφή μπορεί να προστατεύουν τον παγκόσμιο πληθυσμό των ψαριών από την εξάντληση, η χρήση τους, ωστόσο, δεν στερείται κινδύνων για την για την ανθρώπινη υγεία. Πράγματι, το 20% των αλιευμάτων παγκοσμίως χρησιμοποιείται κάθε χρόνο για την παραγωγή 20 εκατομμυρίων τόνων ζωοτροφών.
«Οι φωνές των ψυχών». Ο τελευταίος Εβραίος άνδρας που γεννήθηκε στην Κρήτη ξαναζωντανεύει μια μακραίωνη παράδοση που χάθηκε στα νερά του Αιγαίου, εξηγεί πώς φέρει την ευθύνη να είναι ο μοναδικός συνεχιστής τούτης της κληρονομιάς, πώς αναψηλάφησε τα παιδικά του τραύματα, αλλά και γιατί η ποίηση συνιστά το δικό του δάκρυ. «Εάν θέλουμε να πούμε κάτι το οποίο δεν ονοματίζεται, τότε πρέπει να βρούμε έναν καινούριο τρόπο. Το ποίημα είναι σαν το δάκρυ, ξεχειλώνει τη γλώσσα», επισημαίνει, μεταξύ άλλων, στη «σχεδία» ο συγγραφέας και ποιητής Ιωσήφ Βεντούρας.
Ο αγαπημένος μας Γιώργος Κοτανίδης, που πριν από λίγο καιρό έφυγε από τη ζωή, στέλνει «γράμμα στον νεότερο εαυτό του», επιστρέφοντας στα παιδικά του χρόνια και μοιραζόμενενος μαζί μας αναμνήσεις, όνειρα, αλλά και συμβουλές. «Αν έγινα πλούσιος; Όχι, γιατί οι γονείς μας είχαν ένα χούι: δεν μας έλεγαν ποτέ να γίνουμε πλούσιοι, αλλά καλοί άνθρωποι. Αυτό προσπάθησα να ακολουθήσω. Δεν ήθελαν τα παιδιά τους να τα έχουν όλα», τόνιζε, ανάμεσα σε άλλα, ο Γιώργος Κοτανίδης.
«Ο εξοβελισμός της ενοχής». Ένας σκηνοθέτης μετατρέπει το σανίδι σε βήμα διαλόγου για την έμφυλη βία, αναζητεί τις ρίζες της στην πατριαρχία, ενώ υπογραμμίζει στη «σχεδία» την αδήριτη ανάγκη αποστιγματισμού των θυμάτων. «Στο σεξουαλικό έγκλημα, τα φώτα στρέφονται στο θύμα και όχι στον κατηγορούμενο. Για το θύμα υπάρχει το στίγμα και η ευθύνη», εξηγεί ο Κώστας Παπακωνσταντίνου.
«Σχέδια σε λευκό πανί». Σε ένα καινοτόμο φεστιβάλ, η κινηματογραφική τέχνη συναπαντιέται με το ντιζάιν και την κοινωνική επιχειρηματικότητα, καλώντας μας σε μία ριζική αλλαγή του βλέμματος στην ίδια μας τη ζωή. «Στη σύγχρονη ψηφιακή εποχή, η δυναμική του ντιζάιν είναι πιο παρούσα από ποτέ. Το ντιζάιν αποτελεί τον συνδετικό κρίκο της καινοτομίας, της εξέλιξης με την καθημερινότητα», μας λέει η Άννη Μαρκιτάνη, διευθύντρια του Milano Design Film Festival, που θα πραγματοποιηθεί για πρώτη φορά φέτος στη χώρα μας.
«Η επαναφορά της ανθρωπινότητας». Το να φορέσουμε ένα γιλέκο ή ένα σκουφί μπορεί να αποτελέσει την απαρχή του δικού μας ταξιδιού στον κόσμο της ενσυναίσθησης, μα και στο όραμα για την εξάλειψη της φτώχειας. «Μια ώρα γεμάτη βλέμματα ανθρώπων, όπου ζεις την απόρριψη, την έκπληξη, την αδιαφορία, τη χαρά, τον ενθουσιασμό. Στα βλέμματα των ανθρώπων βλέπεις τον πολιτισμό μας», είναι τα λόγια που μοιράστηκε μαζί μας ο καθηγητής Συμβολικής και Δογματικής Θεολογίας Χρυσόστομος Σταμούλης, περιγράφοντας το δικό του παρθενικό ταξίδι στις θάλασσες της αλληλεγγύης με το κόκκινο γιλέκο.
Ακόμη, μέσα από την ιστορία μιας μικρής αγγελίας, καταγράφουμε το πάθος μας για το ΝΒΑ. Ο Χρήστος Αλεφάντης, στα «Λόγια της πλώρης», εξιστορεί το ταξίδι του Αρτέμη Μάτσα στο Όπερα Χάουζ, ενώ οι πωλητές του περιοδικού μας Στέφανος Νισίρ και Ευαγγελία Ιωαννίδου περιγράφουν πώς μία κακή στιγμή έφερε την «ώρα την καλή». Οι φακοί του Γιώργου Βιτσαρόπουλου, του Γιάννη Ζινδριλή και του Χρήστου Παπαχρήστου καταγράφουν στιγμιότυπα από τη δράση «Πωλητής για μία ώρα» σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Κλείνουμε τραπέζι σε μια ζεστή γωνιά σε μια αθηναϊκή γειτονιά που κρατά ολοζώντανη, πέρα από μια οικογενειακή κληρονομιά, τη γαστρονομική παράδοση της Μεγαλονήσου και δοκιμάζουμε φακόρυζο από μία γυναίκα, που από το δεύτερο λιμάνι της ζωής της, εκείνο του Πειραιά, μας ταξιδεύει στη Σύμη της ναυτιλίας και των δεκάδων μοναστηριών. Παράλληλα, κάνουμε νέες εγγραφές στο «Ημερολόγιο» της «σχεδίας».

Αρχειο
- August 2022
- July 2022
- July 2022
- May 2022
- April 2022
- March 2022
- February 2022
- January 2022
- December 2021
- November 2021
- October 2021
- September 2021
- August 2021
- July 2021
- June 2021
- April 2021
- March 2021
- February 2021
- January 2021
- December 2020
- November 2020
- October 2020
- September 2020
- August 2020
- July 2020
- June 2020
- May 2020
- April 2020
- March 2020
- February 2020
- January 2020
- December 2019
- November 2019
- October 2019
- September 2019
- August 2019
- July 2019
- June 2019
- May 2019
- April 2019
- March 2019
- February 2019
- January 2019
- December 2018
- November 2018
- October 2018
- September 2018
- August 2018
- July 2018
- June 2018
- May 2018
- April 2018
- March 2018
- February 2018
- January 2018
- December 2017
- November 2017
- October 2017
- September 2017
- August 2017
- July 2017
- June 2017
- May 2017
- April 2017
- March 2017
- February 2017
- January 2017
- December 2016
- November 2016
- October 2016
- September 2016
- August 2016
- July 2016
- June 2016
- May 2016
- April 2016
- March 2016
- February 2016
- January 2016
- December 2015
- November 2015
- September 2015
- August 2015
- June 2015
- May 2015
- February 2015
- January 2015
- December 2014
- November 2014
- October 2014
- September 2014
- August 2014
- June 2014
- May 2014
- April 2014
- March 2014
- February 2014
- January 2014
- December 2013
- October 2013
- July 2013
- February 2013
- February 2012