Shedia

EN GR

24/08/2021

«Τετράποδοι Δάσκαλοι»

Σκυλιά θεραπείας βοηθούν τα μεταναστόπουλα να υπερβούν μαθησιακές δυσκολίες, να φτάσουν και –σε πολλές περιπτώσεις– να ξεπεράσουν τον μέσο όρο της τάξης τους.
 
της Barbara Goldberg
 
 
Στην ισπανόφωνη περιοχή του Χάρλεμ της Νέας Υόρκης, ένας μαλλιαρός βοηθός διδασκαλίας, ο Ίζι βοηθάει παιδιά μεταναστών να ξεπεράσουν την επιπλέον πρόκληση του να μάθουν καλά την αγγλική ως δεύτερη γλώσσα. Ο Ίζι, ένα γκρι χαβανέζ, είναι ένα από τα σκυλιά θεραπευτές, τα οποία αποτελούν την καρδιά και την ψυχή ενός προγράμματος εκμάθησης γραφής και ανάγνωσης που ονομάζεται «Σκυλιά Βοηθοί στην Εκμάθηση της Ανάγνωσης» (Reading Education Assistance Dogs, READ), στόχος του οποίου είναι να μάθει στα παιδιά να αγαπούν το διάβασμα. 
 
«Μου αρέσει να διαβάζω στον Ίζι επειδή με ακούει προσεκτικά και δεν με κοροιδέυει όταν κάνω κάποιο λάθος», λέει η 9χρονη Ελέιν Βάσκεζ, που διαβάζει το  βιβλίο  « Η Καμ Γιάνσεν και τo μυστήριο του κλόουν του τσίρκου». Εκείνη τη στιγμή, ο Ίζι ξεκουραζόταν, ακουμπώντας το μάγουλό του στο γόνατο της μαθήτριας της τρίτης δημοτικού Βάσκεζ, στο δημόσιο σχολείο 57 στο ισπανόφωνο τμήμα του Χάρλεμ. Κρεμόταν από κάθε λέξη που αυτή διάβαζε δυνατά από ένα βιβλίο που μέχρι και μερικούς μήνες πριν τη δυσκόλευε.
 
Η πλειοψηφία των παιδιών που συμμετέχουν στο πρόγραμμα φτάνουν ή και ξεπερνούν τις μέχρι πρότινος επιδόσεις τους. 
 
 
Ο Ίζι ακούει προσεκτικά την Ελέιν που του διαβάζει από οένα βιβλίο, διαλεγμένο και γι αυτόν
Φωτογραφία: Reuters/Shannon Stapleton
 
Τα παιδιά των μεταναστών αντιμετωπίζουν την επιπλέον πρόκληση να πρέπει να τελειοποιήσουν τη γνώση των αγγλικών ως δεύτερης ξένης γλώσσας, κάτι το οποίο είναι ιδιαίτερα δύσκολο για πολλούς μαθητές του δημόσιου σχολείου 57, εκεί όπου οικογένειες, όπως αυτή της Βάσκεζ, κατάγονται από χώρες όπως το Μεξικό, η Δομινικανή Δημοκρατία και το Εκουαδόρ, λένε οι υπεύθυνοι της οργάνωσης Intermountain Therapy Animals, η οποία ξεκίνησε το πρόγραμμα READ, το 1999. 
 
«Μια νέα, άγνωστη γλώσσα, ένα νέο και άγνωστο περιβάλλον, οι επίπονες προκλήσεις και οι δυσκολίες με τις οποίες βρίσκονται αντιμέτωπα τα νέα μεταναστόπουλα αυξάνονται συνεχώς για αυτά τα παιδιά», τονίζει η εκτελεστική διευθύντρια της Intermountain Κάθι Κλοτζ.Απευθυνόμενο κυρίως σε παιδιά που ξεκινούν από τον παιδικό σταθμό και φτάνουν μέχρι την τρίτη δημοτικού, το πρόγραμμα READ παρέχει υπηρεσίες σε 175 παιδιά μόνο στην πόλη της Νέας Υόρκης, προσθέτει η Νάνσι Τζορτζ-Μίκαλσον, εκτελεστική διευθύντρια του παραρτήματος «Σκυλιά Θεραπείας της Νέας Υόρκης». Το READ εφαρμόζεται και σε άλλες πολιτείες της Νέας Υόρκης, αλλά και σε εννιά ακόμη χώρες.
 
Ένας παιδί που δεν μπορεί να διαβάσει στο επίπεδο της τάξης του ώς το τέλος της Γ’ Δημοτικού έχει τέσσερις φορές λιγότερες πιθανότητες να τελειώσει το λύκειο, σύμφωνα με στοιχεία του ιδρύματος Annie E. Casey. Χαρακτηριστικό είναι ότι, όπως προκύπτει από τα στοιχεία του Ιδρύματος Γραφής και Ανάγνωσης (Literacy Project Foundation)στις ΗΠΑ, περίπου 45 εκατομμύρια ενήλικες είναι λειτουργικά αναλφάβητοι
 
H Μπρίτζετ Μακελρόϊ επιβεβαιώνει τη θεαματική πρόοδο των μαθητών που υστερούσαν. Διαβάζοντας σε τετράποδα όπως ο Ίζι, κατάφεραν να φτάσουν ή ακόμη και να ξεπεράσουν τον μέσο όρο της τάξης τους. 
 
Οι τόσες διαφορετικές κουλτούρες που συνυπάρχουν στη Νέα Υόρκη δημιουργούν επιπρόσθετες προκλήσεις και στο εκπαιδευτικό σύστημα, τονίζει η Μακελρόϊ,  σημειώνοντας ότι σε πολλές χώρες της Λατινικής Αμερικής το φαινόμενο των αδέσποτων σκυλιών είναι σύνηθες.
 
«Οι μαθητές στην αρχή ήταν λιγάκι νευρικοί και φοβισμένοι. Τώρα επικρατεί ενθουσιασμός, που βοηθάει πολύ στη διαδικασία της μάθησης, αλλά και χαρά για τα παιδιά που κάνουν παρέα με ένα σκυλί. Είναι πρωτοφανές», καταλήγει η Μακελρόϊ. Η Βάσκεζ, από την πλευρά της, σημειώνει πως διαλέγει βιβλία έχοντας στο μυαλό της τον Ίζι.
 
«Μπορεί να το βρει και ο Ίζι ενδιαφέρον», λέει το 9χρονο μεταναστόπουλο.
 
Μετάφραση: Γιάννης Γεράσιμος
 
Πηγή: Reuters/INSP.ngo